De start van je dag bepaalt hoe jij je voelt

Hoe start jij je dag?

Start je jouw dag op de automatische piloot? Nog heel even blijven liggen, of met veel tegenzin je bed uit, snel wat eten naar binnen werken, social media checken en op naar je werk. Op deze manier je dag beginnen en voort laten duren is niet echt positief. Einde van de dag ben je uitgeblust en heb je weinig tot geen energie meer over.

Als je je aan het einde van de dag anders wilt voelen, zal je er ook iets voor moeten doen. Tijd,  aandacht en vertrouwen.

Onderneem actie

Als je afwacht en je laat de dag komen zoals het komt, word je geleefd, ga je mee in de waan van de dag, ben je eerder geïrriteerd en ga je eerder mee in de negativiteit van de ander. Je bent teveel met de buitenwereld bezig. Maar ik neem aan dat je je EIGEN leven wilt leiden, dat je niet meer op je tenen wilt lopen, niet meer wilt pleasen, maar dat je zelf de touwtjes in handen wilt nemen zodat je je eigen leven creëert.

“Als je je dag nou eens anders gaat starten dan hoe je voorheen deed om zo meer positiviteit en geluk te ervaren, zou je dat dan niet willen?”

Als je je beter wilt voelen en meer geluk wilt ervaren is het niet de bedoeling dat je maar gaat zitten afwachten totdat de buitenwereld verandert of dat er iets ‘leuks’ voorbij komt.

Positiviteit

Positief denken of voelen is makkelijker gezegd dan gedaan. Voor velen is het een grote stap. Dat is ook logisch want vaak zijn we in het verleden teleurgesteld door onszelf, door allerlei omstandigheden of door andere mensen. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je meer positiviteit en meer positieve gedachten in je leven brengt, dat je veel vrijer en gelukkiger bent.

Stop met jezelf naar beneden halen. Het zijn alleen maar jouw gedachten. En als je dat maar blijft denken, zal je precies daar blijven waar je al bent. Onzeker en negatief. Jij bent de enige die dat kan veranderen, niet je omgeving en niet de omstandigheden of andere personen.

Ik ben ook door dit hele proces gegaan en hoe meer ik me de afgelopen jaren ben gaan verdiepen hierin, hoe meer ik heb toegepast en erachter ben gekomen dat dit echt bijdraagt aan hoe ik me voel en wat ik voor elkaar wil krijgen. Jij kan het ook.

Begin!

Begin waar je nu bent, met hele kleine stapjes. Als je er elke dag mee aan de slag gaat zal je je echt beter voelen. En juist door kleine stapjes heb je sneller resultaat en ga je erin geloven. Je gemoedstoestand verandert. Je voelt je blijer, gelukkiger, zelfverzekerder, meer ontspannen en het geeft je zelfvertrouwen.

De manier waarop je het eerste uur van de dag doorbrengt, bepaalt vaak het verloop van de rest van de dag. ’s Ochtends is dus het beste moment om voor jezelf te zorgen, ook al is dat maar 10 minuten per dag. Als je iets nieuws wilt leren is het nodig om te oefenen, dan maak je het je eigen. Hoe vaker je het toepast, hoe makkelijker het wordt en hoe makkelijker je onderbewustzijn het oppakt. En bij iets nieuws aanleren hoort nou eenmaal vallen en opstaan. Doe wat je kunt, geef niet op, dit is JOUW start.

Stap 1:
Dankbaarheid

Bij het wakker worden denk je aan alles waar je dankbaar voor bent. Sta er echt even bij stil, dreun het niet zonder gevoel op. Als je het nog krachtiger wilt maken, schrijf het dan op. Het gaat erom dat je je dag direct start met iets positiefs. Er zijn altijd wel (kleine) dingen waar je dankbaar voor bent. Wat ook heel belangrijk is, is dat je alvast zegt dat je ergens dankbaar voor bent, wat nog helemaal niet gebeurd is. Dus iets wat in de toekomst ligt, wat jij heel graag wil dat er gebeurt.
– Dankbaarheid maakt dat je zorgen langzaamaan verdwijnen
– Dankbaarheid geeft je positieve energie
– Door dankbaarheid richt je je gedachten op leuke dingen
– Door dankbaarheid verandert je mindset (hoe je over bepaalde dingen denkt, hoe je daarmee omgaat, welke betekenis je geeft aan situaties, aan je gedachten en aan je ervaringen)
– Door dankbaarheid richt je je op het hier en nu en op de toekomst, het verleden kan je niet meer veranderen
Focus dus steeds meer op wat je hebt en wat er goed gaat in je leven. Op deze manier ben je doelgericht bezig.

Stap 2:
Zet een intentie

Hoe wil je je voelen aan het einde van de dag, wat is belangrijk voor jou? Een intentie is eigenlijk een positieve gedachte of uitspraak.

Hoe vaker je bepaalde gedachten hebt, hoe meer je erin gaat geloven. En vaak zijn dat nou net niet de juiste gedachten die ons verder helpen. Je vertelt jezelf wat je niet kunt, wat niet lukt, waarom we niet goed zijn etc. Negatieve gedachten creëren meer van wat je zegt dat je niet wilt. Daarom is het dus juist zo belangrijk dat je een positieve intentie neerzet voor jezelf. Als je maar vaak genoeg de intentie herhaalt of eraan herinnert wordt (zet ‘m op je beginscherm van je telefoon), train je hiermee je hersenen en versterkt het je positieve gedachten.

Download hier de routeplanner voor nog meer verandering.

Succes!

Liefs